En lite annorlunda fobi~

Jag filar fortfarande på del 2 av "Hur allting började~". Det finns mycket information jag vill få med, men jag vill ändå inte göra det alltför långt. Jag jobbar på det, helt enkelt, hehe.

Jag gillar inte spindlar. Alls. Det har jag redan skrivit om, men tänkte ändå ha det som utgångspunkt för dagens inlägg. Jag har egentligen ingenting emot spindlar. De får leva och må bra så länge de håller sig borta från mig och mitt rum. Den spindel som kröp över min kind för några år sen gick med andra ord över gränsen. Men att vara rädd för spindlar är ju ändå en vanlig fobi. Vad har det då med titeln att göra? Ingenting, nästan. Haha. Jag sa ju att det skulle vara utgångspunkten. Min lite mer speciella fobi är att jag är rädd för vatten i spel. I verkligheten är det inga som helst problem - jag tycker om att bada, och jag älskar havet. Men i spel är det annorlunda. Man kan aldrig riktigt vara säker på vad för sorts varelser som finns där.

Vattnet i början av Kingdom Hearts är det dock inga problem med - jag kan simma efter fiskarna utan problem, jag kan ta mig en extra liten simtur bara för att. Men det är för att vattnet är klart. Och grunt. Och fiskarna är de enda varelserna jag någonsin sett till där. Anledningen till att jag inte tycker om vatten som är mörkare och djupare i spel är för att man inte riktigt vet vad som kommer hända. Jag skyller på den stora lila ålen i Mario 64 - den är anledningen till att jag är rädd. Den smög sig upp på mig första gången jag såg den, och skrämde mig riktigt rejält.

Om jag tvingas ner i vatten i spel brukar jag, utan att riktigt tänka på det, hålla andan tills faran är över. Är det då en lång period man måste vara under vatten antar jag att ni förstår mitt problem, haha! Jag försöker även vara så tyst som möjligt - jag vill ju inte att några varelser ska veta att jag är där. Delen i Resident Evil 4 där man sitter i den lilla båten och ska besegra vattendjuret med harpun är ju inte direkt något jag ser fram emot när jag spelar om man säger så. Visst att man sitter i en båt för det mesta - men jag lyckas alltid hamna i vattnet till slut.

Det spelar ingen roll om det är mindre bra grafik i spelet. Är det vatten som är mörkt och läskigt inblandat kommer jag inte vilja trilla i. Krokodil-delen i Marshlands i RE5? Min partner får springa dit. Visst, vattnet är grunt - men det hindrar ju inte direkt krokodilerna från att vara där, eller hur? Trots denna lilla fobi - om man nu kan kalla det det - så är jag som sagt inte rädd för vatten när det inte är i spel. Mitt favoritdjur är, tro det eller ej, haj. Jag tycker de är väldigt fascinerande varelser, och vithajen är ett otroligt vackert djur. De stackars små fiskarna har bara fått så dåligt rykte. Men att jag tycker om hajar hindrar mig inte från att vara livrädd för dem i REmake. Visst att jag inte skulle vara så jätteglad över att hamna alltför nära en haj i verkligheten - jag håller mig på väldigt säkert avstånd och beundrar dem på håll - men i REmake (och i Umbrella Chronicles, det får vi ju inte glömma) är de så klart inte vanliga hajar längre. De är monster. Och de finns i vatten. Som är djupt. Och mörkt.

Jag antar att man skulle kunna sammanfatta min lilla spel-vatten-fobi genom att säga att jag är rädd för det okända när det gäller vatten. Jag ser relativt ofta på dokumentärer om hajar när det går någonting intressant på tv, men i spel är de ju inte längre normala. Åtminstone inte hajarna i REmake och Umbrella Chronicles, hehe. Det är svårt att verkligen sätta fingret på just vilka saker det är jag blir rädd för. Men vi kan väl säga att om det finns något som vill attackera mig när jag försöker simma så tyst jag bara kan, då vill jag inte stanna där så mycket längre.





Hehehe, det här var från när jag sist spelade REmake som Chris. Lyckades undersöka stolen i precis rätt ögonblick, haha!
"Det är MIN stol!" skriker hajen.
Visst att hajen är lite fin ändå, men jag gillar inte att de är så nära. Sen är det ju mycket vatten där också. Usch nej.


Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0