Resident Evil 6~

Det är dags nu. Efter att ha klarat ut spelet efter 27 timmar och 22 minuter och hunnit smälta alla de olika upplevelserna lite är det dags: här är mitt blogginlägg om Resident Evil 6. Som vanligt ska jag försöka hålla det så spoilerfritt som möjligt, även fast det gått ett tag sedan spelet släpptes. Vissa saker måste man få uppleva i spelet i första hand, helt enkelt. 
 
Som ni nog vet är Resident Evil 6 indelat i olika kampanjer, där varje karaktär får ett antal kapitel för att visa sin sida av de olika händelserna i spelet. Det är lite som i Resident Evil 2, där man får följa både Leon S. Kennedy och Claire Redfield genom hela spelet. Problemet i Resident Evil 6 är att det känns som en ständig upprepning av samma händelser. Vissa bossar får man möta vid ett flertal tillfällen, fast som olika karaktärer och i olika delar av deras scenarion. Visst, det är intressant att få en större bild och se var alla karaktärer befinner sig under spelets gång, men man tappar motivationen att spela om spelet när det redan känns som att man gjort allting så många gånger. Trots det får man ändå känslan av att det är flera historier som flätas samman till en sammanhängande berättelse, om än relativt spretig.
 
Den första kampanjen jag tog mig igenom var Leons, vilket enligt min egen uppfattning är den absolut bästa. Här är lite av skräcken och pussellösningen tillbaka: det som jag associerar med "Resident Evil". Precis som i Resident Evil 5 är man aldrig ensam - Leons partner Helena Harper finns ständigt vid hans sida. Till skillnad från Sheva tycker hon dock inte lika mycket om att plocka upp all ammunition som spelet har att erbjuda - detta gäller även de andras AI-partners. Efter att ha suttit länge med Leon gick jag över till Chris kampanj, som är mer riktad åt samma håll som Resident Evil 5 - att action går före skräck. Jämfört med Leons äventyr blev det en väldigt drastisk förändring, men den tredje kampanjen följer i samma spår, vilket egentligen gör Leons till den som inte riktigt "passar in". 
 
Överlag är Resident Evil 6 ett bra spel, men det är inget spel jag direkt kastar mig över för ett andra varv - men så klart kommer jag ge mig på både co-op och högre svårighetsgrader så småningom. Det som jag reagerat på genom hela spelet är att kapitlen är så långa. I Resident Evil 5 var kapitlen indelade i mindre delkapitel - 1-1, 1-2, 1-3, och så vidare - medan kapitlen i sexan tar ungefär en timme att spela igenom. Vill man återbesöka vissa platser och tillfällen man tyckte var roliga får man spela om hela kapitlet från början. 
 
Men, nu var ju inte tanken att jag skulle klanka ner på varenda detalj i spelet. Det är som sagt ett bra spel, med stundtals högre tempo än föregångarna (speciellt de tidigare delarna i serien). En del moment från tidigare spel, som att kunna uppgradera sina vapen (och så klart paniken i att behöva hitta en typewriter för att ens kunna spara), lyser med sin frånvaro. Istället har nya saker introducerats, som skill-systemet där man uppgraderar sina färdigheter med hjälp av skill points man får från att genomföra vissa saker, som att glida in i en låda för att ha sönder den istället för att sparka på den eller genomföra en serie headshots. Med detta som grund kommer det onekligen bli spännande att se hur nästa del i serien blir - vad kommer finnas kvar, vad kommer förnyas och vad för nytt kommer introduceras för att locka till sig nya spelare? Dessa frågor kommer (förhoppningsvis) besvaras när Resident Evil-serien får sin nästa utökning.
 
 
 
Jag har ju "lite" kvar att göra i spelet, men det kommer jag ta itu med senare.

Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0