Mlies Julkalender, Lucka 10~

Redan lucka 10! Idag tänkte jag skriva om The Binding of Isaac, ett spel som jag tycker "lite" för mycket om. Förutom The Sims är det det enda spelet jag spelar på PC - brukar annars hålla mig till konsoler. Jag hade sett på när min pojkvän spelade The Binding of Isaac flertalet gånger, och ville själv prova det. Det finns att köpa på Steam, men jag tycker det är roligare att ha spelen i fysisk form. Så jag önskade mig helt enkelt den versionen i julklapp förra året, och fick det av min bror. Min pojkvän spelar med en PlayStatiion 3-kontroll, men för mig känns faktiskt tangentbordet bättre. Eftersom jag har Most Unholy Edition ligger allt DLC med redan från början. Det ska då inte vara lätt heller! Jag började spela det på min stationära dator, men numera är det min laptop som gäller. Tangenterna känns bara lättare.
 
Här är en bild på stackars Isaac och (nästan) alla bossar.
 
De olika spelbara karaktärerna i The Binding of Isaac har sina för- och nackdelar. Jag spelar som Maggy, som har Yum Heart (ett item som ger ett rött hjärta när det är uppladdat), men hon är mycket långsammare än Isaac, som då är spelets grundkaraktär. Grejen med spelet är att det är permadeath - dör man, så är spelet över. Hur en spelomgång blir beror helt på hur våningen ser ut och vilka item man får under spelets gång. Ingen spelomgång är någonsin helt lik en tidigare.
 
På varje våning finns det en boss, ett item-rum och en shop (åtminstone tills man kommit tillräckligt långt ner). För att klara av bossen måste man lära sig dess mönster så man vet hur den lättast ska besegras. Bland mina favoritbossar har vi Pin, som inte gör så mycket skada när man väl har mött honom. Han håller sig mest under jorden och kommer upp då och då. Bland de jag varje runda hoppas att jag inte ska möta har vi Daddy Long Legs. Detta av två anledningar: 1, jag hatar spindlar och 2, han är en äcklig spindel. Och jag hatar honom något så fruktansvärt. Visst, Widow är också en spindel, men henne har jag åtminstone lärt mig att hantera. Daddy Long Legs, not so much. The Wretched ska vi inte ens nämna. Den spindeln ger mig mardrömmar.
Mitt favorit-item (förutom underbara Yum Heart som jag aldrig släpper ifrån mig) är Small Rock. Eftersom Maggy är lite svag till en början är damage up extremt viktigt. Small Rock ökar damage med två och gör tårarna gråa (man gråter på sina fiender - det är så man skadar dem), men det gör henne även långsammare. Förhoppningsvis kan man dock plocka upp ett item som gör någonting åt det. Odd Mushroom, till exempel. Ett item som jag dock aldrig plockar upp är IPECAC (kräkmedel), som gör att tårarna byts ut mot gröna projektiler som spränger saker. Svåra att få att träffa rätt, och jag tycker bara det blir jobbigt.
 
Sådär, det var lite om The Binding of Isaac och hur jag spelar det. Om jag skulle skriva allt jag ville för att förklara spelet bättre skulle det bli alldeles för långt. Så jag höll kortfattad. Ganska.
 

Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0