Mlies Julkalender, Lucka 20~

Julen är riktigt nära nu!
 
Vi fortsätter lite på gårdagens spår med musik. Det spelas ju mycket julmusik i affärer och lite överallt nu så här års. Här hemma spelas det mest spel. Så då passar det ju perfekt att visa upp mina favoritlåtar från spel! Jag rekommenderar en varm kopp te eller ett kallt glas julmust medan vi går igenom låtarna. Sedan passar det nog sig bäst om ni spelar låtarna medan ni läser mina tankar om dem. Redo? Nu kör vi igång!
 
Först ut har vi Hollow Bastion från Kingdom Hearts:
 
 Hollow Bastion - en av spelets sista världar. Den här låten beskriver verkligen känslan man har i den världen. Hopp. Förtvivlan. Ilska. Glädje. Allt på en gång. Det är en låt som passar bra ihop med världen. Den har länge varit en av mina favoriter i spelet. Eftersom Hollow Bastion inte direkt är en Disney-värld står den mer på sina egna än att musiken är baserad på mer kända låtar. Visst, Hollow Bastion är ju inte den enda icke-Disney-världen, men det är en plats man länge minns.
 
Nästa låt är 12PM (Rain) från Animal Crossing New Leaf:
 
 
Den här låten spelas mitt på dan när det regnar. I Animal Crossing New Leaf är det en ny sång vid varje klockslag, som även varieras beroende på vädret i staden. Just regnversionen av den här låten har jag fastnat vid. Det är en väldigt gullig låt - perfekt för att springa runt i staden med sin spade och leta efter gömda skatter (även känt som fossiler). Det finns väldigt många bra låtar i Animal Crossing New Leaf, men det är främst den här jag har som favoritlåt. Det finns en mysig nattlåt också, men den tar vi kanske en annan gång.
 
Vi kan ju inte gå igenom en sådan här lista utan lite Resident Evil! Så här har vi The Front Hall från Resident Evil 2:
 
Underbara Front Hall! Det är den här låten jag minns mest från min barndom när jag först upplevde Resident Evil 2, när min bror spelade det och jag var med som pussellösare. Endast 8 år gammal. Den har liksom satt sig i minnet, och jag ser polisstationens hall framför mig varenda gång jag hör den här låten. Allt ifrån Claires fotsteg, dörrar som låses upp, zombiernas hasande steg... Den här låten förmedlar känslan i Resident Evil 2 på ett väldigt bra sätt. Den får mig att vilja spela om spelet igen.
 
Vi tar väl en till Resident Evil-låt då! Lachrymal, från Resident Evil Code: Veronica X:
 
Även fast låten inte ens är en minut lång tar den fram så många känslor. Så många minnen. Det är mycket på grund av den här låten som jag blev så pass kär i Resident Evil-serien som jag är. Code: Veronica X var det första Resident Evil-spelet jag spelade som min bror inte hade spelat före mig. Jag gick in i äventyret och upplevelsen utan någon som helst aning om vad som skulle hända. Åtta år efter min första kontakt med Resident Evil 2 blev mitt 16-åriga jag tagen tillbaka till alla minnen med spelserien. "Resident Evil... det har väl du spelat många av? Tror du det här är bra?" frågade jag min bror när vi var inne i en spelbutik. "Det vet väl inte jag, testa så vet du." fick jag som svar. Och nog är det ett bra spel alltid.
 

Kommentarer
Postat av: Jerry Olsson

The Front Hall är ett underbart musikstycke. Jag tycker jättemycket om Resident Evil 2s soundtrack för den är så stämningsfull.
Om Capcom någon gång skulle göra en remake av tvåan så hoppas jag att de behåller The Front Hall och The First Floor.

Tack för ett underbart inlägg! Din kalender gör mig glad! <3

Svar: Det är ett av mina favoritsoundtracks ^^

Capcom gjorde ju lite nyversioner av låtarna i och med Darkside Chronicles, så jag tror nog att de låtarna får vara kvar i en REmake.

Nämen tack så mycket! =D
Mlie-Redfield

2013-12-21 @ 07:26:58
URL: http://satrapojk.wordpress.com
Postat av: Sting

Bra låtval. :D Resident Evil har en del bra musik. <3

Svar: Tackar ^^ Verkligen! =D Jag vet nog vilken låt du skulle välja ;)
Mlie-Redfield

2013-12-21 @ 20:09:04

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0