Det man lär sig av att spela~

Det finns mycket jag har lärt mig av att spela spel genom åren. Förutom att ha engagerat sig lite mer på engelska-lektionerna redan i tidig ålder (nu låter det som att jag är gammal, men ändå, haha) för att lära sig fler ord och uttryck för att förhoppningsvis kunna ta sig vidare snabbare i ett spel när man annars kanske inte förstått vad man ska göra (eller för att inse att det engelska ordet "gift" inte alls betyder samma sak som det gör på svenska), har jag bland annat lärt mig att man inte ska slösa sina ink ribbons för tidigt in i spelet. Att man inte ska strunta i att köpa ett brandlarm om man har den dåligaste spisen är även det en viktig lärdom, men det som ändå är det jag har haft mest nytta av av det jag har lärt mig från spel är hur man använder apostrofen på rätt sätt när man skriver på datorn.

Vid flera tillfällen har jag sett personer - både på internet och i tidningar, eller i vissa hemska fall, på tv (när det är subtitles, så klart) - som använder sig av helt fel tecken, eller struntar i att använda sig av ett tecken över huvudtaget. (Apostrofen är det där lilla tecknet ' som utmärker bland annat ägande - genitiv. Så klart används det mest i engelskan, eftersom vi i svenskan inte har behov av ett sådant tecken.) Det tecken som apostrofen ofta förväxlas med är accenten: ´ det där lilla strecket man använder när man skriver buffé eller liknande ord. (Tecknet används mest i franskan dock, där det ger anvisningar om hur ordet ska uttalas.) Att inte lägga in något tecken alls är så klart lika illa. Det är sådant som får mig att undra om vissa tidningar ens har en korrekturläsare. Om inte skulle de dock behöva en, haha.

Men, tillbaka till ämnet. Jag spelade mycket Age of Empires 2 när jag växte upp, och eftersom jag inte hade tålamod nog för att klara det på "rätt" sätt använde jag fusk. "Aegis" för att kunna bygga snabbare, "lumberjack" för att kunna få mer ved - dessa är några av de fusk jag använde dagligen. Det fanns dock ett jag inte kunde få att fungera - fusket för att få fram mat. Det korrekta fusket är "cheese steak jimmy's", ett fusk som alltså innehöll just den där lilla apostrofen. Jag kommer ihåg att jag försökte med alla möjliga varianter när jag skrev in det - "cheese steak jimmy´s" (jodu, jag har också använt mig av det tecknet) och "cheesesteak jimmys" för att nämna ett par - tills jag en dag tillslut snubblade över rätt tecken i ren frustration. Där fanns den ju, tangenten som gav mig det lilla men oj så viktiga tecknet. Precis under näsan på mig.

Det jag vill få fram med detta inlägget är att, för sjutton, folket måste lära sig att använda rätt tecken innan mina ögon börjar blöda av överexponering av det otroligt jobbiga "cheese steak jimmy´s"-exemplet, haha. Det är trots allt inte så svårt att hitta rätt knapp. För de som inte vet (och jag hoppas att ni efter att ha läst detta kommer ihåg var den finns, och inte tar illa vid er för att jag klagar - är väl bättre att skriva korrekt än att göra mig galen?) är det där lilla strecket vid *-tangenten runt enter som man ska trycka på, utan att hålla ner shift. Snälla, skada inte mina ögon mer genom att använda accenten, när det ju finns ett tecken man ska använda för just sådana meningar. Det är ett viktigt litet tecken, den där apostrofen. "HEJ språkpolisen ringde och vill ha tillbaka sin analys." Nej, haha.




 

Hittade Age of Empires 2 idag efter att ha saknat det i ett par år. Fusken kommer man fortfarande ihåg. Detta hjälpte mig att vinna otroligt ärligt. Eller inte, haha!

Kommentarer
Postat av: Dagel86

Age of empires var en klasiker även under min barndom :)

2011-02-07 @ 15:14:46
Postat av: Mlie-Redfield

Härligt ^^ Är en sån där spelserie som aldrig blir gammal. Just tvåan var den jag fastnade mest för.

2011-02-07 @ 15:38:56
URL: http://mlieredfield.blogg.se/

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0