Ett välgömt tecken~

Vi kan väl säga att det här är något av en andlig uppföljare till "När texten förstör" - mest för att jag verkligen saknar att skriva lite längre inlägg här på bloggen. Så på vilket sätt är det här en andlig uppföljare? Går man på titeln på det inlägget är man på rätt väg. Det handlar så klart om fler tillfälen då texten verkligen förstör upplevelsen. Den här gången har de dock alla en sak gemensamt - apostrofen.
 
Jag tror det är det mest välgömda tecknet på tangentbordet. Det är extremt sällan som jag faktiskt ser rätt tecken användas, än mer sällan vid rätt tillfälle. Apostrofen är det här lilla tecknet ' - som symbolisera ägande. Det bästa exemplet för när det ska användas är i det engelska språket. Ska man säga "Emelies blogg" på engelska blir det "Emelie's blog". Okej? Inte "Emelie´s" som jag ser fler gånger än vad jag klarar av att räkna till. Det tecknet i det senare exemplet är en så kallad accent, som främst används i franskan. Som till exempel i "Les Misérables (som för övrigt är en helt fantastisk musikal). Accenten visar var betoningen ska läggas. Med andra ord är det långt ifrån apostrofens användningsområde. Så varför blandas dessa ihop? Accenten (i båda dess former) sitter ju vid backspace, medan apostrofen sitter vid enter - hur kan de blandas ihop? Antagligen för att det är tangentbordets mest välgömda tecken.
 
Den första gången jag behövde använda mig av apostrofen var när jag spelade spelet Age of Empires 2. Jag vet att ja har nämnt det här i bloggen förut, men lite upprepning skadar inte. Jag har nästan alltid använt mig av fusk i det här spelet - "robin hood" för guld, "rock on" för sten. Och det som har att göra med det här blogginlägget - fusket för att få mat. Som ni nog kanske gissat er till är apostrofen en del av fusket: "cheese steak jimmy's". "cheese steak jimmy´s" fungerar inte. Tro mig, när jag var liten testade jag alla möjliga varianter. Tills jag hittade apostrofen.
 
I det svenska språket har vi inte någon användning för apostrofen - ägande symboliseras bara med ett "s". Varför krånglar folk till det? Jadu, det är en väldigt bra fråga. Det värsta är när företagsnamn skrivs med felaktigt tecken. För mig är det lika illa som att på allvar använda sig av Comic Sans.
 

Kommentarer
Postat av: Danielkm

Detta har jag också funderat på! Kul att det finns fler som gör det! =D

Förutom det du skriver kan jag störa mig på medias användning av tankstreck (-). Dessa löpsedlar med dessa fjantiga tankstreck, argh! XD

Svar: Haha, bra att jag inte är ensam x)
Håller med dig, de börjar överanvändas "lite" grann.
Mlie-Redfield

2013-05-23 @ 16:52:08
URL: http://www.youtube.com/user/Danielkanmed

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0