En lyckad första träff~

Finns det något jag hatar mer än vatten i tv-spel så är det fiender med one-hit-kill-attacker. Chocken över att bli uppäten av en groda för första gången i Resident Evil Zero fick mig att bara sitta still med kontrollen i handen. Behöver jag säga att jag inte sett fram emot att möta dem den här omgången? Även fast det är jobbigt att bli uppäten av krokodilerna i Marshlands i RE5 (de har något emot mig) så känns det bara så mycket värre att bli dödad av en groda. Första gången det hände hade jag inte sparat på länge. Väldigt länge. "Jag behöver inte spara, jag ska ju bara gå bort dit" trodde jag. Förutom grodor och krokodiler tycker även motorsågsgalningarna om att göra mitt lidande kort med ett one-hit-kill. Får panik så fort jag hör ljudet från motorsågar. Tragiskt nog gäller det inte bara i spel...

Jag tycker inte om fiender som inte ger mig någon som helst chans att försvara mig mot deras attacker. Det är inte lätt att tänka ut hur man ska ta sig vidare i Project Zero 2 när man har Sae tätt efter sig med utsträckta armar. Hon får gärna gå iväg någonstans och ta med sig alla Reapers från RE5. Mot Sae och den där dumma grodan har man ingen chans att skydda sig, samma sak gäller när Lorenzo i Haunting Ground gått och blivit lite hetare. Mot Reapers, motorsågar och krokodiler är det en helt annan sak. Jag tycker det är extremt lugnande att ge igen med en Rocket Launcher när tillfälle ges. Fast det är klart - man kan ju få revancsh mot krokodilerna på annat håll. Den stora fina besten i RE2 kan man ju förvandla till en väska på ett väldigt smidigt sätt. Och frustrationen över Lorenzos jobbiga one-hit-kill kan man ju alltid ta ut på de stackars intet ont anande homunculusarna. Han som slickar på golvet är min favorit. "Whoooop!"

Det där med att ge igen fungerar dock inte alltid som man vill. När jag spelade Resident Evil 3 för första gången själv efter många års väntan - och så klart mentala förberedelser inför mötet med Nemesis utan min brors stöd - hade jag med mig väldigt många shotgun shells, en hel skottkärra med handgun ammo, fickorna fulla med magnum skott, och gick in för att möta honom. Det var ju tack vare vår borttappade RE3 skiva till PlayStation som jag tog första steget mot en samling, när jag köpte det till PC för att kunna spela det, rage-quittade på grund av kontrollerna och skaffade det till GameCube när jag köpte mitt Wii. Så lång väntan, och nu var det dags. Nemmeh-boy gjorde mig dock besviken genom att dö väldigt enkelt. "Jahopp" tänkte jag. Så kul var det. Han som hade jagat mig igenom ett helt spel, så bestämmer han sig för att han inte vill leka längre när jag väl skaffat nya leksaker.

En annan ge-igen-metod som visat sig fungera är att använda sig av de glitchar som säkerligen finns i spelet. Jag har lyckats snubbla över ett par i RE4 som är väldigt användbara. Som den i gruvan när man är på jakt efter offret till lejonet. Den glitchen är perfekt för de av oss som råkar ha motorsågsfobi. I just den delen av spelet som glitchen finns i ska man möta just en sådan galning - han gömmer sig på andra våningen i ett slags underjordiskt hus. Det finns inte mycket plats att springa på där, så jag blev riktigt glad när jag först upptäckte vilket geni denna motorsågsgalning är. Det räcker med att man står på ett säkert avstånd från både honom och huset och skjuter ett skott genom den glugg som stegen finns uppställd mot. Motorsågen går igång, men farligare än så blir det inte. Han kan inte ta sig ner för stegen. Inte tänker han på att han kan vända sig om och gå nerför trappen. Nej då. Han springer så fint in i väggen. Perfekt när man vill ta fram sin rifle och göra sig av med ett par skott.

Vill man göra siv av med de jobbiga krypen i RE4 (föregångarna till Reapers) på väg till just motorsågsglitchen kan man göra det på ett väldigt behändigt sätt. Det finns en glitch för dem också, nämligen. Inte lika rolig som den för motorsågisen, men fortfarande lika effektiv. Det är bara att gå in i gången man ska gå igenom för at ta sig vidare, men stanna relativt nära ingången. Krypen kan flyga in bakom dig och ut igen, men de kan inte röra dig. Det finns en massa fler glitches jag hittat (antingen med ghälp och tips från andra, eller såna som jag bara råkat hitta), men de kan vi kanske ta en annan gång.






Det kanske inte syns så jättebra, men det ligger en stor groda där. Minns inte att jag nånsin träffat på en på det stället i REZero, så den skrämde mig extra mycket.

 


Det är här inne jag brukar mobba den stackars motorsågsgalningen. Han borde lärt sig att det inte är smart att ha en påse över huvudet.

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0