Dags att klara - Code: Veronica X HD

Efter att ha klarat första halvan av spelet utan att ha dött (trots det har jag sparat lite för många gånger, för att vara på den säkra sidan) var det dags att ta sig an den andra delen av Resident Evil Code: Veronica X. Första halvan kan jag i stort sett utantill - spelat den väldigt många gånger. Andra halvan, däremot... Minns inte ens när jag spelade det sist. Förra året hade jag ju en plan: jag hade fått hem mitt Dreamcast och Code: Veronica till det, hade köpt godis och en Vanilla Coke, och skulle lyxa till det med min T-Virus Antidote energidryck och vara uppe hela natten och spela. Vilket inte gick så bra alls, eftersom skivan till spelet var alldeles för repig. Det har alltså gått mer än ett år sedan jag sist spelade (eller ens klarade ut) CVX. Har sett fram emot att få spela det så himla länge. Att dessutom får göra det i HD... <3

Jag hade lämnat spelet i Claires första del i Antarktis. Jag var in och hälsade på stackars Nosferatu, sa hej då till Alfrexia och lyckades även bli uppäten av en grupp zombies. Visst, de momenten i spelet som Claire får göra först i Antarktis kan jag också ganska bra, men inte alls lika bra som början av spelet. Det var när Chris tog över som det svåra kom... Eftersom spelet är textat på japanska är det svårt att veta vad det är för nycklar man plockar upp, eller varför dörrarna är stängda. Att få någon hjälp från dokumenten man hittar kan man ju bara glömma. Trots det lyckades jag ganska bra. Det som jag till viss mån trodde var omöjligt visade sig faktiskt vara möjligt - jag blev skrämd i CVX. "Ooh, jag hittade batte-aaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!" Jah. 

När jag väl sprang runt i vinterlandskapet som Chris blev jag vilse på riktigt. Så långt i spelet har jag inte varit sen jag vet inte hur länge. Visste till viss mån vad som skulle göras, men blandade ihop ordningen. Det ledde till att Alexia inte fick säga "Said the spider to the fly; how do you wish to die?" Jag gick vilse alldeles för många gånger, men lyckades ändå ta mig till Claire. Eftersom jag hade råkat slösa bort rätt så många pistolskott fick jag leka med Chris kniv under de här momenten - en kniv som är så OP så man nästan blir mörkrädd. Brukar verkligen inte våga använda kniven som vapen i REspel - CVX blev ett undantag med motivationen att jag lyckats ta mig igenom Weskers Battle Mode levande, och med en A-rank dessutom. Något jag saknade i denna del av spelet var mina pilar - jag hade lämnat mitt bow gun med Claire. Trodde att jag skulle behöva dem när jag skulle möta upp Nosferatu, men det behövdes inte. När jag sedan fick spela som henne slängde jag direkt ner det i första bästa item box.

När det sedan till slut började närma sig bossfighten gick jag in i "fel" rum lite för tidigt, så jag fick springa runt med en pepp-inför-slutstriden-låt alldeles för länge. När jag sedan kom till den striden packade jag på mig så mycket vapen och ammo som jag kunde. Alexia ville dock inte vara ett bra motstånd. Två explosive-pilar på hennes första form, mina sista 8 och ett par grenades från min Grenade Launcher på andra formen. Till den tredje och sista formen var det så klart dags för Linear Launchern. Missade tre skott innan jag lyckades grilla henne.

Det gick alldeles för fort att klara ut spelet den här gången, men jag hade riktigt roligt på vägen. Dog totalt fyra gånger, men ingen av dem var i sista fighten. Nu väntar ett par rundor Battle Mode innan jag ska ge mig på Resident Evil 4 i HD. Till skillnad mot Code: Veronica X har jag spelat det ett par gånger för mycket, så borde inte gå lika mycket vilse. Vi får se hur det blir med det när jag väl kommer igång =D




Det hade kunnat gå bättre, men eftersom jag inte spelat det på så fruktansvärt länge är jag ändå väldans nöjd med resultatet.

 


Det här hade jag med mig till slutstriden. Magnumen och min shotgun fick bara vara moraliskt stöd den här gången =D

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0