En kärleksförklaring till Blind Mag~

När det kommer till vissa musikaler är det oftast en eller ett par låtar som får mig att verkligen vilja se filmen. Med Chicago var det låten Cell Block Tango (7 minuter lång) som var det avgörande. Filmen i sin helhet var knappast en besvikelse - We Both Reached For The Gun blev en annan favoritlåt just för att den är som den är (bästa motiveringen någonsin). Sweeney Todd och Phantom of the Opera köpte jag dock utan att höra låtar från dem. En film som verkligen följer Chicagos exempel att nå mig genom låtar är den alldeles fantastiska Repo! The Genetic Opera.

Det började med att två av mina vänner pratade om den filmen för något år sedan. Just då tilltalade den mig dock inte så mycket och jag hade inte ens brytt mig om att se efter vad den handlade om. Tills en av dem länkade mig till den officiella trailern och låten Zydrate Anatomy. Just den videon jag blev länkad till var från Lejonkungen (ni vet, en sån där musikvideo som ett fan har gjort). Redan efter det var jag fast och blev ännu mer sugen på att köpa filmen när jag hörde Chase The Morning. Sarah Brightman (som spelar Blind Mag) ser verkligen yngre ut än vad hon är.

Jag vet inte hur många gånger jag har sett Repo! The Genetic Opera. Första gången jag skulle se den var med min mamma och min extrapappa. Han klagade på att det var så mycket sång (Repo! har rekord för flest låtar gjorda till en film) och hon tyckte att filmen var alldeles för blodig och brutal för hennes smak (alla gillar ju inte samma typ av film direkt). Jag fick se den själv på mitt rum istället. Repo! är en film man bara inte kan få nog av när man väl fastnat för den. I rollistan finns bland andra Alexa Vega (som spelar Shilo Wallace, filmens huvudperson), Anthony Stewart Head (Nathan Wallace, Shilos pappa), Sarah Brightman (underbara Blind Mag), Terrance Zdunich (som spelar GraveRobber, men har även skrivit manus och låtarna, samtidigt som han är producent och regissör. Han har även målat de serier som kan ses under vissa tillfällen i filmen) och Paris Hilton, som i denna film spelar en bortskämd arvtagerska vid namn Amber Sweet. Tro det eller ej, men jag älskar verkligen Amber och hur Paris får henne att framstå. Den karaktär jag gillar mest i filmen är dock, föga förvånande om ni läst titeln på detta inlägg, Blind Mag.

Jag har bestämt mig för att cosplaya henne någon gång - i tre olika varianter. Dels blir det med den underbara kappan hon har i Chase The Morning och även den gröna klänningen från Chromaggia (skulle vara alldeles för mycket spoiler att länka till den låten, så det hoppas jag över). Och det hon har på sig på "marknaden". Sarah Brightman har verkligen en helt fantastisk röst, passar perfekt som Mag och är vacker som få. Mags historia är tragisk, och en av hennes bästa låtar enligt min åsikt (Aching Hour) finns endast med i eftertexterna. Det är lite synd, med tanke på att den låten är riktigt bra och väldigt beroendeframkallande. Likadant är det med Needle Through A Bug som slutade som borttagen scen.

Det är synd att Repo! inte har fått så mycket uppmärksamhet som den förtjänar. Har man ingenting emot en film med mycket sång och lite blod (ska inte gå in alltför mycket i detalj just här känner jag) är den verkligen sevärd. Jag har tappat räkningen för hur många gånger jag sett den nu, och det blir antagligen en gång till ikväll. Beroende? Helt klart!





Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0