Att handskas med superlim~

Det här inlägget må ha en titel med extremt dålig humor (tro mig, ni förstår snart vad jag menar), men den förklarar precis vad det handlar om. Som jag nämnde i förra inlägget har mycket av min lediga tid lagts på att arbeta med den cosplay jag ska ha på årets Gamex, som faktiskt är så snart som nu i veckan. Den här gången blev det ingen mindre än Sakura från Street Fighter - vilket innebär att det är första gången jag cosplayar någon med kjol. Bara det blev ett projekt i sig! Eftersom kjolen har så många veck, gick det åt en väldans massa tyg. Jag trodde jag överdrev när jag köpte tre meter av det, men det räckte precis.
 
 
När det var dags att sy överdelen skapade jag min egen mall för den vita tröjan som är själva grunden, medan jag inför kragen spanade in ett par instruktioner för att få den så bra och "korrekt" som möjligt. Mycket av den här cosplayen har skapats i samband med tankar som "undrar hur det blir om jag testar att göra så här" - framförallt när det gäller handskarna. Och ja, det är här min "fantasifulla" titel får glänsa lite - mina handskar är uppbyggda av hobbypolyeter, tyg, kardborreband och, just det, superlim.
 
 
När jag köpte hobbypolyetern (jag vill kalla det för skumplast - det låter lite bättre) fanns det antingen för tunn eller för tjock. Mellanting var liksom inget val - så då fick jag fixa det själv. Tre lager tunn hobbypolyeter (så klart ihoplimmat med superlim) blev en bra grund för de mjuka handskarna, som sedan kläddes in i det röda tyget. Bandet som går omkring fingrarna fäste jag fast på ett sätt som skulle ha behövt mer än två händer för att vara effektivt. Med enda handen höll jag hårt om det röda bandet medan jag limmade fast plattan med den andra. Tro mig när jag säger att jag trodde jag skulle limma fast hela handen i det som väl skulle bli min handske.
 
 
Det band som går över handleden fick en smal remsa hobbypolyeter inbyggd i sista minuten, och medan jag gjorde denna konstruktion ("undrar om det kan göras på det här sättet") var jag tydligen alldeles för koncentrerad för att ta några bilder. Men bra blev det till slut!
 
 
Så vad är kvar att göra på cosplayen nu då? Jag måste fortfarande fixa det sista på den gula sjalen, nu när jag väl köpt mer tyg till det. Efter det är det polokragen som ska få sig lite mer uppmärksamhet. Resten kan jag ta itu med väl på plats i Stockholm. Den här gången kan man då inte säga att jag inte började i tid!
 

Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0