En dragkedjeduell~

Den var på plats. Dragkedjan. Efter många om och men. Jag är inte expert på dragkedjor, men jag kan minsann få det att fungera som det ska. Problemet kom när jag provade överdelen och upptäckte att dragkedjan var för kort. Så då var det bara att sprätta upp allting, köpa en längre dragkedja och försöka igen. Nu är den nya på plats och fungerar som den ska. Så här såg det ut när jag jobbade med den.
 
Om man vill ha en dragkedja mitt bak måste man först ha en söm på det stället för att underlätta för dragkedjan att hitta sin plats på ett smidigt sätt.
 
Sedan måste dragkedjan nålas fast så att tänderna hamnar mitt i sömmen.
 
Fast! Det lättaste sättet att sy fast en dragkedja på är att använda sig av en speciell pressarfot för just dragkedjor. Men om man inte har en sådan får man vara lite påhittig...
 
Ett svart streck på pressarfoten fick fungera som en guide. Då var det bara att hålla strecket på mittsömmen så man fick en fin rak söm längs hela dragkedjan. Perfekt om man inte har en speciell pressarfot för dragkedjor!
 
Arbetet med Braixen har gått långsamt. Mycket beror det på att jag har varit så otroligt upptagen med annat att jag inte har haft energi nog att jobba vidare med dräkten. Men igår drack jag en god latte och var på topp. Tills jag råkade köra över dragkedjestoppet och böjde symaskinsnålen. Efter en långdragen duell som denna finns det inget mer tillfredsställande ljud än när dragkedjan går att öppna och stänga. Det är ren och skär cosplaylycka.
 

Kommentarer
Postat av: ADARAS Blogazine

Shit vad duktig du är!

Svar: Tackar! =)
Mlie-Redfield

2014-04-15 @ 01:17:50
URL: http://adaras.se

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0