Jag har fått många favoritband genom spel~

Att jag spelar spel är det väl inte direkt någon som har missat. Det som kanske inte alla vet är att jag upptäckt många band och artister genom spel. Allting började med att jag hörde Utada Hikarus Simple And Clean i Kingdom Hearts. Jag började lyssna på hennes musik och hittade genast många bra låtar. De har hängt med mig sedan dess. Än kan jag vissa av dem utantill! Eftersom det är svårt att hitta en bra version av låten på engelska utan att visa slutet av Kingdom Hearts får ni en konsertversion av den japanska motsvraigheten istället - Hikari.
 

Och så en till låt med henne - Flavor of Life
 
Några år senare var det dags för den händelse som jag var osäker på om jag skulle ta med på den här listan eller inte, men eftersom jag lyssnar på dem rätt ofta får det bli så ändå. Resident Evil Code: Veronica X är ett spel som ligger nära hjärtat. I mina yngre dagar (när jag var runt 17) hamnade jag i en period där jag gillade att se musikvideos gjorda med cutscenes från mina favoritspel. Däribland, så klart, Code: Veronica X. It Ends Tonight var den första låten jag hörde med All-American Rejects, och även om det inte var direkt genom ett spel som jag hittade dem är det ändå värt att nämna. För att låten är så bra. Spoilervarning för er som inte spelat Code: Veronica X.
 
 
Och så en till låt med dem - Another Heart Calls.
 
Sedan dröjde det tills jag spelade Alan Wake innan jag hittade ett band med hjälp av spel. Kan ni gissa vilket? Poets of the Fall, så klart! Låten The Poet and the Muse är ju lite av en spoiler för de som inte klarat spelet eftersom den ger en ledtråd till vad man ska göra i ett visst parti. Det roliga är att Poets of the Fall har jobbat med Remedy förut, i Max Payne. I Alan Wake kallas de för Old Gods of Asgard. The Poet and the Muse spelas i slutet av den episod som det är med i, och efter det letade jag upp låten på YouTube, satte den på repeat och bara lyssnade. Sedan fick jag reda på att det var Poets of the Fall som gömde sig bakom namnet Old Gods of Asgard. Hur mycket gillar jag Poets of the Fall? Jag har deras live-dvd. Signerad. Jag var med och pledgade den - vilket är musikvärldens motsvarighet till kickstarter. 
 
Och så en låt till med Poets of the Fall! Underbaraste, finaste Given and Denied.
 
För att avsluta listan kommer det senaste bandet jag börjat lyssna på via spel. Om jag säger Beast of America, ringer det några klockor? BioShock Infinite. Nico Vega, som bandet heter, har gjort denna fantastiska låt som var med i trailern till spelet. Det enda jag riktigt kunde minnas från låten när jag skulle söka upp den på YouTube första gången var "Naked dead body". Det räckte för att hitta den! Än så länge har jag inte lyssnat så jättemycket på Nico Vega, men det kommer garanterat bli mer i framtiden.
 
Och, så klart, så blir det en till låt med Nico Vega också. Easier. 
Tänk vad många bra låtar som gömmer sig i spel! Har du börjat lyssna på ny musik efter att ha spelat ett spel?
 

Kommentarer
Postat av: Randomseb

The Heavy - Short Change Hero ifrån Borderlands 2. <3
Även Beast of America är ruskigt bra. De två bästa låtarna jag hittat genom spel. :)

Svar: Har inte spelat Borderlands, men då har jag en bra anledning till att göra det ^^ Beast of America är så bra att jag inte vet vad jag ska göra. Förutom att fortsätta lyssna på den. På repeat.
Mlie-Redfield

2014-01-13 @ 19:20:32
Postat av: Danielkm

Många bra låtar där. =D Poets of the Fall är grymt bra! Minns deras Late Goodbye från Max Payne 2 <3

Svar: Ja ^^ Älskar Poets, förstår inte hur jag kunnat missat dem innan Alan Wake =0 Åh, den är bra ^^
Mlie-Redfield

2014-01-14 @ 20:49:22
URL: http://www.youtube.com/user/Danielkanmed

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0