Braixens sista cosplayverkstad~

Det var, som jag nämnt i tidigare inlägg, tack vare min vän Sanna som jag valde att designa min Braixen-cosplay. Hon länkade mig en massa fina Pokémons i Gijinka (mänsklig) version, som alla är ritade av Cowslip. Alla dessa designer är otroligt fina (länk till hela Gijinka-galleriet), och jag fastnade för riktigt många av dem. Det var riktig nära att jag gjorde en cosplay av hennes otroligt fina Ducklett, men jag kände att jag inte hade någon relation till den karaktären. Därför gick tankarna till Fennekin, som jag föll för i och med Pokémon X och Y. Men jag tyckte inte att Cowslips design, hur fin den än är, skulle passa mig. Så då blev det helt enkelt så att jag designade min egen version av Braixen (utveckligen av Fennekin), med Sanna som mitt bollplank. Och resultatet blev ju som bekant det här:
Det bästa med att göra sin egen design är ju ändå att man kan ändra allteftersom om det är någonting som inte fungerar lika bra som man först trott. Jag har en hel del kvar att visa er vad gäller konstruktionen av den här dräkten, och hur otroligt effektiv den sista cosplayverkstaden var - så vi sätter igång med det direkt! Det senaste jag visade upp här på bloggen var att klänningen faktiskt började bli en klänning. Överdelen hade satts ihop med kjoldelen, och det var dags att tackla sidsömmar och fålla hela klänningen. Efter att ha sprättat upp dragkedjan ett par gånger för mycket innan allt satt som det skulle, kunde jag äntligen göra just det.
 
Det jobbiga med att fålla en cirkelkjol är att det inte kommer bli helt perfekt, men det man får fokusera på är att se till så att det endast håller sig på insidan. Efter att ha lagt upp fållen en gång pressade jag ner den med ett strykjärn...
 
...och sedan var det dags att lägga upp den ett steg till för att få en fin fåll. Det tog sitt lilla tag! När den svarta kjolen sedan var klar, stod den gula näst på tur.
 
Enligt designen skulle den gula vara betydligt kortare än den svarta, för att efterlikna Braixen så mycket som möjligt. Efter att ha nålat upp kjolen så här snyggt medan jag testade klänningen, mätte jag hur mycket av den svarta som syntes.
 
Så då var det bara att dra fram måttbandet och märka ut med nålar. Sedan klippte jag av dessa 15 centimeter, och efter det var det samma fållningsprocess som med den svarta. Efter det var det dags för det sista tillägget på cosplayen - svansen. Braixens svans är väldans fluffig och mysig. Så här hade jag designat den:
 
 
Det jag började med var rosetten. Uppbyggd av två så här fina trekanter.
 
Förstärkta med ståltråd så att de skulle hålla formen.
 
Sedan satte jag bara ihop dem med väldans mycket tråd, som jag sedan täckte med ett tunt, svart organzaband.
 
På med sidenbanden! Och så hade jag en rosett.
 
Då var det dags för all gul organza att komma på plats - det som skulle vara själva svansen.
 
Den sydde jag fast i ryggen på klänningen, och sedan sydde jag fast rosetten ovanpå den. Mycket lager på lager.
 
Nog blev det en fluffig svans till slut! Jag är fortfarande lite förvånad ändå att jag faktiskt hann klart med cosplayen i tid. Men jag är väldans nöjd med hur den blev.
 

Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0