Mina tankar om E3 2015~

Då var det dags att sammanfatta de fyra konferenser jag brytt mig om att se under årets E3. Vi börjar med Microsoft. Det som jag fastnade mest för under Microsofts konferens var inte ett spel. Det var det faktum att Xbox One kommer bli (till stor del) bakåtkompatibel! Perfekt för mig ju - min kära 360 har några år på nacken, och istället för att köpa en ny kan jag istället köpa en One. Och ändå spela alla mina 360-spel! Förutom det var det faktiskt inte så mycket mer än så som fångade mitt intresse. 
 
 
Sedan tar vi en titt på Nintendo. (Det där "Troforce Heroes" låter ju bra. Haha! Fint stavfel där.) Den här konferensen gav mig lite mer, men fortfarande inte den nivån jag riktigt hade hoppats på. Animal Crossing Happy Home Desginer är ett måste, precis som Animal Crossing Amiibo Festival. De smälte mitt hjärta. Så söta! Även Mario and Luigi Paper Jam och Super Mario Maker var över förväntan. Men som sagt - överlag var det ändå lite... tråkigt.
 
 
Då var det dags att ta oss an den sista konferensen jag såg (Sony får inte vara med i det här inlägget - de var inte bra alls. Skämshörnet för dem). Square Enix! Det första jag tänkte när de nämnde Kingdom Hearts var "titta nu när de pratar om Final Fantasy istället" - och det var precis det de gjorde. Och så visade mobilspelet Kingdom Hearts Unchained. Jag tycker namnet var lite lustigt med tanke på att GameBoy Advances-epelt heter Chain of Memories... Och så visades så klart en ny trailer från det otroligt efterlängtade Kingdom Hearts III. Som jag längtar!
 
 
E3 var bar inte alls det jag hade hoppats på i år. Jag tänkte att eftersom current-gen konsolerna ändå varit på marknaden under så pass lång tid skulle vi så se nya, spektakulära IPn. Istället blev det bara säkra kort och tusentals uppföljare. Och remakes. Nästa år förväntar jag mig stordåd. Och ett vettigt Resident Evil.
 

Kommentarer
Postat av: Danielkm

Kul läsning, mycket intressant! Jag brukar likna E3 nu för tiden med Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Väldigt trött på formatet men av någon konstig anledning tittar man ändå.
Jag försöker alltid ha så lågt ställda förväntningar som möjligt, på så sätt blir jag sällan besviken. Har heller inga problem att glädjas åt andras lycka som t ex de enorma reaktionerna på när The Last Guardian och Shenmue III visades upp. Men jag måste säga att jag blir väldigt bekymrad över den här generationen som verkar mest bestå av, som du nämnde, remakes och uppföljare som släpps alltför tätt inpå (årsvis t ex).
När det gäller presskonferenserna så tittade jag på de flesta, fast med ljudet avstängt. Mycket roligare då jag kan istället spela nån bra musik istället. :D Nintendos är ett undantag då de gör spel som jag tycker är roliga, och där måste jag hålla med Andreas. Den här Mupparna-grejen med dockorna var helt fenomenal. Jag är så imponerad över hur tre personer som har så höga positioner inom ett företag kan bjuda på sig själva så mycket som de gör.
Ska inte bli för långrandig så jag avrundar med tankar kring Final Fantasy VII remaken. Jag har haft diskussionen om huruvida spelet kommer att få en remake många gånger och min åsikt är att Square Enix kommer göra en remake av spelet när deras ekonomiska läge är riktigt allvarligt. Förhoppningsvis är det inte så utan att de istället kände att tiden var den rätta. Dock håller jag mina förhoppningar kring det färdiga spelet väldigt lågt ställda. Även om jag verkligen älskar universumet kring Final Fantasy VII är det dessvärre ett faktum att det inte är samma Square som det en gång var 1997. Det är inte samma Enix som det en gång var, och det är inte samma Square Enix som det en gång var.
Dags att kika vidare på Nintendos Treehouse Live. Jättekul koncept som jag är förvånad över att de andra stora spelföretagen inte har gjort egna varianter av än.

Svar: Haha, den jämförelsen var ju perfekt för E3! Även jag som aldrig har spelat FFVII blev nyfiken på denna Remake. Antingen blir den som alla hoppas, eller så blir den på sin höjd medioker. Tycker det var kul att se mer av Super Mario Maker i Treehouse! Det spelet verkar oväntat roligt. Känns som att svårighetsgraden på vissa banor kan komma att likna den i I Wanna Be the Guy xD
Mlie-Redfield

2015-06-17 @ 21:24:51

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0