Skräckfredag: Kingdom Hearts~

 
Då var det (äntligen) dags för ännu ett inlägg med temat Skräckfredag. I den första delen skrev jag om det underbara skräckspelet Haunting Ground. Så hur passar då Kingdom Hearts in på ett tema som detta? Kingdom Hearts, som är ett av de mysigaste spelen som finns? Som blandar Disney med Final Fantasy? Förutom allt det underbara, så finns ju det där som gör att vissa ens blir rädda åt att titta åt dessa spel. Det där lilla, men ack så avgörande - Kingdom Hearts tidslinje. Som, sedan det första spelet släpptes, har gått från simpel till katastrofal. Jag har själv extremt dålig koll på tidslinjen, trots att jag har spelat Kingdom Hearts sedan jag gick i högstadiet. Så jag har tagit mig tid till att gå in mer på detta skräckinjagande ämne. För att kanske äntligen få ordning på alla lösa delar. Vi får se hur väl det går.
 
 
Som sagt så började det ju simpelt. När Kingdom Hearts var det enda som fanns. Sedan kom Game Boy Advance-spelet Chain of Memories, som utspelade sig direkt efter ettan, och innan spelets andra del. Som även det lätt hittade sin naturliga plats i tidslinjen. Sedan började det gå utför. Vi har till exempel spelet 358/2 Days, som jag själv spelade relativt nyligen. Det utspelar sig från mitten av det första spelet, under Chain of Memories, och fram tills tvåan tar vid. Inte alltför komplicerat. Birth By Sleep utspelar sig innan ettan, och under den första delen av ettan. Mobilspelet Coded (som även finns till DS under namnet Re:coded) utspelar sig efter Kingdom Hearts II. Dream Drop Distance utspelar sig efter samtliga spel. Var bör en börja? Vad kommer sedan? I vilken ordning är det tänkt att spelen ska spelas? Vad händer om en inte spelar i den ordning som det är tänkt? Sedan är det ju givetvis viktigt att tänka på att flera av spelen på något sätt handlar om exakt samma sak. Storyn går in i sig själv, och det blir svårt att riktigt hänga med i vad det är som händer, vilket givetvis gör spelseriens tidslinje än mer komplicerad.
 
Och som om det inte vore nog. Tror ni att spelen är släppta i rätt ordning, enligt tidslinjen? Så klart inte! 358/2 Days släpptes 2009 - alltså fyra år efter KHII. Birth By Sleep släpptes ett år efter 358/2 Days. Att försöka hålla koll på tidslinjen när det ständigt släpps nya spel som tränger sig emellan, under och efter, är anledningen till varför Kingdom Hearts passar så bra in i Skräckfredag. När spelskapare är för ambitiösa med sina verk och vill visa allt som händer, men kanske inte har detta planerat från början. Har de koll på varenda detalj som någonsin har hänt i samtliga Kingdom Hearts-spel? Förmodligen inte. Kingdom Hearts III bör ju utspela sig allra sist. Men det kommer säkert innehålla en hel del tillbakablickar som suddar ut i stort sett allt. Jag skulle då inte bli förvånad över det. Trots detta skräckexempel på en tidslinje, betyder spelserien så otroligt mycket för mig och många andra. Det är bara så trist att det behövde bli så här komplicerat.
 

Kommentarer
Postat av: Danny

Haha bäst! =D När jag läste rubriken undrade jag hur i hela friden det kan finnas skräckinslag i Kingdom Hearts? Men jag håller helt med dig! Tidslinjen och det stora antalet spel som verkar höra ihop på något vis gör att det känns nästan helt omöjligt att veta var man ska börja, även om Remix spelen finns.

Svar: Tro mig, när jag kom på idén till det här inlägget skrattade jag högt för mig själv, haha! Det är ju det som är det trista - har en inte varit med från början kan det vara jättesvårt att veta var en ska börja. Men jag tycker att grundstoryn räcker långt - Kingdom Hearts, Chain of Memories och Kingdom Hearts II =) Jag ligger ju själv som sagt efter vad gäller all annan story, men det har gått bra hittills!
Mlie-Redfield

2016-02-05 @ 17:48:21

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0