Det här med att kalla sig nörd~

Nörd. Det ord som från början användes för att beskriva (bland andra) de som spelar tv-spel och gillar sci-fi. Sagt med en negativ klang användes ordet nörd som något av en förolämpning. Jag, som i min hemstad var en av väldigt få som valde att sitta hemma och spela spel på fredagkväller istället för att gå ut och festa, ansågs vara konstig. Ordet nörd används för att särskilja oss nördar från de "normala" människorna. För att skapa ett vi och dem där vi ses som de udda. Vi nördar, som bara råkar vara intresserade av dessa nördiga saker. Nuförtiden är det dock annorlunda.
 
Nörd är numera ett ord som används av nästan alla. Man kan vara hästnörd, sportnörd... Vad man än är passionerad av kan man kalla sig en nörd inom det området. Det ord som användes för att särskilja nördarna från de "normala" används nu istället av nästan alla. Det ord som vi kallade oss själva med högburet huvud för att slå ifrån oss det negativa. Nu är alla nördar. Vad hände egentligen? Visst är det väl bra att ord går igenom den förändringen, att de går från att vara någonting negativt till att få en positiv betydelse. Att vara "nörd" inom ett område är ju en kul grej, även om det inte alltid har känts så för de som kallades det av andra. Nördarnas tid är här - hur fantastiskt är inte det?
 

Kommentarer

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0