Mitt egna ljusbord~

Jag har alltid tyckt om att rita och måla. Runt 2008 började jag experimentera mer med lager i ritprogrammet GIMP, och hur en bäst går från en pappers-lineart till ett färglagd digital bild. Resultatet var långt ifrån perfekt, men det var en teknik som jag började lära mig. När jag skulle måla min egen version av trycket på Claires väst till min Resident Evil 2-cosplay av henne, använde jag mig av ett ljusbord som fotorummet i mitt gymnasium hade, som jag fick sitta vid på mina håltimmar om det var ledigt.
 
Det var väldans användbart, då jag ständigt gjorde nya versioner av ängeln för att få den så perfekt som det bara gick. Jag minns att jag bland annat förlängde hennes ben några gånger. Lätt gjort med ett ljusbord. Sedan dess har jag väl egentligen velat ha ett eget ljusbord, men aldrig riktigt haft möjlighet att skaffa eller bygga ett eget.
 
Den senaste tiden har jag börjat se en del ritvideos på YouTube, främst för att få inspiration och kanske lära mig någonting nytt. Och så snubblade jag över den här videon av Baylee Jae, där hon visar lite olika sätt att göra eget ljusbord på.
 
Och jag blev så klart väldans frestad att testa!
 
Så jag köpte en ram och lite led-lampor. Totalt betalade jag runt 150 kronor. Inte så illa!
 
Jag valde en ganska så tjock ram, för att utan problem kunna få plats med en ljuskälla under. 
 
Sedan var jag redo att börja rita. Jag gjorde min första skiss på vanligt kopieringspapper, och med hjälp av mitt lilla ljusbord kunde jag enkelt rita min lineart på ett marker-tåligt papper.
 
Det fungerade hur bra som helst!
 
Och precis som med min ängel, kunde jag fixa till och ändra lite detaljer. Som att sätta hennes hennes ögon i en jämn höjd, och gör kronan lite högre. Jag är minst sagt nöjd med min lilla budget-lösning.
 

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så duktig du är

Svar: Tack!
Mlie-Redfield

2016-10-07 @ 16:57:20
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: Smurf

Så smart! Måste testa sedan när jag får nästa ritperiod :)

Svar: Gör det! Det är väldans användbart =D
Mlie-Redfield

2016-10-09 @ 11:17:09

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0