Gör det på egen risk~

Offer i skräckfilmer tycker mycket om att gå fram till vad det nu är som gör det där mystiska ljudet, eller vad det nu var som fångade deras uppmärksamhet i första hand. De tvekar inte en sekund att gå ner i den mörka källaren utan någon form av ljus eller vapen. Det är ju så de blir offer på riktigt till att börja med. Innan jag åkte iväg till jobbet i fredags morse hörde jag något som lät som fotsteg, även fast jag var den enda i lägenheten som var vaken (hade precis varit in och sagt till pappa att jag skulle åka). Jag stannade inte kvar och undersökte - jag gick ut så fort jag kunde. Att dörren till tvättstugan var öppen fick mig inte att sakta ner direkt heller. Aldrig att jag skulle gå fram och stänga den.

De enda gångerna jag tar de där väldiga riskerna är när jag spelar. Jag fick Fiona Belli att undersöka hålen i väggen efter att hon hört sitt namn viskas därifrån, och hon stoppade in hela armen, precis som Alex Shepherd i Silent Hill Homecoming när han sträcker sig efter Robbie the Rabbit.

När jag kollar på film och tv-serier (läs: Supernatural. Är inne på tredje säsongen nu, snart fjärde) sitter jag och kommenterar vad karaktärerna gör, vilket jag gått in närmare på här, och ber dem (läs: skriker åt dem) att inte gå närmare. När det istället gäller spel där jag kan kontrollera vad som händer blir det som i vissa av de exempel jag nämnde i "Karaktärer som lyssnar" - att jag inte gör det jag vet är dumt. Förutom de två händelserna jag nämnde i det här inlägget, så klart.

Men så är ju Haunting Ground exemplet helt ofarligt, medans det i Homecoming kan sluta illa. I spel har man ju fortfarande det där valet, som är så otroligt avgörande. Dock tar ju nyfikenheten över ibland, och om man får Game Over kan man ju bara göra annorlunda vid nästa försök. Fast sen kanske man ska nämna att jag dött på alla sätt möjliga i Haunting Ground. Kanske borde tänka över mina val åtminstone lite mer? Haha!







"Creaks and pops crackle out of the dubious-looking hole. Everything about the hole screams 'don't go in'... Enter the hole?"
Ett annat mystiskt hål man hittar i Haunting Ground. Vågar du klättra in i det okända?

Alex tvekar inte en sekund att stoppa in handen i jakt på leksaken. Bra där.

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0