Att öppna eller inte öppna~

När en samlare köper en ny figur till sin samling ställs denne omedelbart inför ett svårt val. Att öppna eller inte öppna. Ska figuren få visas upp i all sin prakt, eller väntas den ett evigt liv i sin box? Jag brukar för det mesta basera svaret på frågan beroende på priset. Betalade jag mycket pengar på att visa en låda eller figur? Är figuren gammal, förblir den dock oöppnad. Jag bloggade tidigare om att jag köpt någonting nytt till min samling som bör anlända inom en månad eller så. Den kommer att öppnas på en gång. Och givetvis kommer jag att blogga om det också. Här nedan kommer ett par bilder på figurerna i min samling. Vissa står fritt, andra bor kvar i sin box.
 
 
 
På dessa tre bilder står endast en fritt - min Zombiehund. Jag har nummer 50/750 av denna limiterade skönhet. Givetvis måste den visas upp fritt. Vad gäller de andra, med undantag av Sheva, så är de helt enkelt för gamla för att jag ska kunna öppna dem med gott samvete. Plus att figurerna, med undantag av Sheva, syns väldans bra även genom boxen.
 
 
 
En sak som dessa tre bilder har gemensamt är Chris. Och att han är box-fri i alla tre. Den första tror jag att jag hade boxad ganska länge innan jag till slut kände för att öppna den ändå. De andra två bilderna visar vilken hycklare jag kan vara ibland, haha! Den öppnade Chris och Lickern är från exakt samma serier som de boxade figurerna. Varför jag öppnade just dem? De var de första av dem jag köpte... Jag har fortfarande boxarna gömda i hyllan. Kommer jag öppna resten? Nej. Ehe... Vi går vidare!
 
 
 
För den övre bilden av dessa tre gäller samma som föregående trio. De andra är än en gång av de äldre slaget och kommer behålla sin box. Förutom Sheva och Executioner, som var öppnade när jag fick dem.
 
 
Jill är, precis som Zombiehunden, en limiterad utgåva. Min är 26/500. Givetvis öppnades den boxen så fort jag fick hem den. Den kostade en del, trots allt. Leon och Chris skulle öppnas, var tanken. Men så gjorde jag aldrig det. Boxarna är dock så otroligt förskräckliga (det går ju inte ens att ta en vettig bild av dem) så jag funderar på att öppna dem ändå. Någon gång. Till slut hade jag tänkt visa upp en liten bonusbild. Ni som vet vad jag köpte på årets Retrospelsmässan undrar nog vart de figurerna är. Här får ni svaret:
 
I en påse. I min garderob. De får liksom inte plats någon annanstans. Nu ska jag göra det jag borde gjort innan jag tog dessa bilder - damma hyllan. Bättre sent än aldrig!
 
Brukar du öppna dina figurer? Varför/varför inte?
 

Kommentarer
Postat av: Danny

Förundras alltid över hur många figurer du har! :D Men kul att du faktiskt öppnar några och har framme! Själv har jag nästan inga figurer, men de få jag har ligger kvar mest pga. platsbrist och ren lathet. :)

Svar: Hehe, det börjar bli en hel del nu! Det ser ju lite roligare ut i hyllan när de står fritt. Mjo, de tar ju upp en hel del plats x)
Mlie-Redfield

2015-07-10 @ 16:44:04
Postat av: SpeLinnea

Jag är ingen stor samlare av figurer, och Kirby har ju inte särskilt många vad jag vet. Man jag skulle nog öppna mina, för att kunna "pilla" på dem och kunna sätta dem på lite mer rimliga platser.

Om det kommer amiibos med Resident Evil, hur kommer du göra då? Eftersom de fyller ytterligare ett syfte utanför boxen.

Svar: Boxen är ju i många fall otympligt mycket större än själva figuren =/ Åh, jag har inte ens tänkt tanken på Resi-amiibos tidigare. Om funktionen är bra nog i spelet skulle jag nog överväga att öppna dem.
Mlie-Redfield

2015-07-10 @ 18:42:13
URL: http://spelinnea.wordpress.com
Postat av: Kim

Tjena Emelie! När det gäller just figurer så har jag två punkter jag följer:

1. Har jag plats att ställa figuren någonstans?
2. Kan förpackningen öppnas utan att förstöras?

Som det är just nu så har jag ganska dåligt med plats, så om jag skulle köpa en figur idag och förpackningen är limmad eller helgjuten så skulle jag med största sannolikhet lämna den oöppnad i samlingen:).

Lite större figurer som dom från Moby Dick och Statyer kommer vanligtvis i en kartong som kan öppnas och stängas utan problem, actionfigurerna som dom från Toy Biz och Neca kommer i en helgjuten respektive limmad förpackning som inte går att öppna utan att nästan helt förstöra den. Hot Toys figurerna kom också i jättebra lådor som man kan stoppa tillbaka figuren i, problemet med Hot Toys figurerna jag har är att jag inte har plats att ställa dom någonstans även om dom är grymt coola och detaljerade, kolla gärna in bilderna: postimg.org/gallery/wru0sy74

Svar: Hej Kim! Kul att du kommenterade! Åh, Hot Toys figurer är ju nästintill helt perfekta. De är ju verkligen någonting man vill kunna visa upp utan box. Vi tänker ju ganska lika ändå angående dessa förpackningar - är nog ett samlartänk!
Mlie-Redfield

2015-07-13 @ 00:39:41
URL: http://www.residentevilcollection.com
Postat av: opkij

Verkligen ett klassiskt samlarkrux, hehe. För min del har jag låtit dom stora figurerna stå kvar i kartongerna eftersom dom flesta turligt nog har genomskinliga boxar, dom mindre figurerna får stå framme trotts att det är ett dagsverk att damma dom ordentligt. Otur att dom senaste figurerna inte gick in i hyllan men vi ser ändå fram emot nästa mystiska köp!

Svar: Man måste ju ha något slag system för det - allt får ju inte plats! Hehe, än så länge har jag själv inte hört något mer om det köpet, så vi får se hur det går!
Mlie-Redfield

2015-07-16 @ 00:31:30
URL: http://xenosagacollector.wordpress.com

Skriv gärna vad du tycker!

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (Publiceras inte på bloggen)

URL/Bloggadress:

Här skriver du dina tankar:

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0