En dag att minnas~

Idag är en viktig dag för mig, och för min lilla Resident Evil-samling. Idag är det hela tre år sedan jag fick mitt REoriginal efter flera års letande.

Jag har skrivit upp i mina kalendrar genom åren vilket spel jag köpte när, för att bättre hålla koll på hur länge jag har haft mina saker, och för att kunna göra en komplett lista med vilket av mina REspel som har vilket nummer. Fast det är klart... att jag missat att skriva upp när jag fick ta över min brors RE5 gör ju inte saken lättare direkt. Vissa nummer kan jag utantill (att jag kommer ihåg att mitt Code: Veronica X är det första som verkligen var mitt är ju självklart, fast så tror jag att jag var med och betalade lite på RE3 till ps1...), medans andra nummer är svårare att hålla koll på. Nummer 23 var Darkside Chronicles och 24 var Deadly Silence, men vilka som kommer emellan där jag inte fullt lika stor koll på.

Vad kommer hända imorgon då, när det gått hela tre år sedan jag fick se Porslinis (den första Zombien. han är underbar) igen efter flera års väntan? Trots att jag fortfarande jobbar med min omgång av REZero (Bioshock 2 och Silent Hill Homecoming ropade på mig, för att inte tala om Supernatural. Två avsnitt kvar på fjärde säsongen, dags att handla igen. Och förlåt mig, kära Silent Hill Origins. Jag ska spela dig snart igen!) tänker jag starta en ny omång av spelet där allting började - både vad gäller Resident Evil och mitt upptäckande av den otroligt underbara spelserien. Visst, det var först med Code: Veronica X jag började spela själv på allvar, men ettan är ju ändå alltid ettan. Sen att var avsevärt mycket yngre runt ettans riktiga storhetstid mot när jag köpte Code: Veronica X spelar ju så klart in.

"Men om du fick hem det först för tre år sedan, hur går då det ihop?" jo, min storebror fick låna det första av en klasskompis för väldigt många år sedan (nu låter jag gammal, men det är väl 20-årskrisen som talar, haha!), och det var så allting började. (Där var jag väl smart ändå? =D Och ja, jag tycker det är roligt att kunna länka mina nya inlägg till de som redan är postade. Alla hör ihop ändå, på något sätt.) Vi köpte aldrig ettan själva, utan hoppade direkt till RE2 och RE3, och sen vidare till RE4. Egentligen borde då RE2 vara nummer ett istället för Code: Veronica X, men det var ju som sagt mest min bror som spelade det till att börja med. (Tro mig, du underbara söta första Licker, dig glömmer jag aldrig.)

Jag har två separata listor att hålla koll på vad gäller min Resident Evil-samling - en lista där RE2 ändå ligger först, där listan går efter vilken ordning spelen "kom in i familjen", och en lista som visar i vilken ordning de blev mina fullt ut. Första utgåvan av RE2 (min bror köpte Platinum när vi var yngre, så det är inte den jag menar) är nummer 22, och jag vet att jag fick ta över vårat "gamla" RE2 innan det. Fick RE3 samma dag, men skivan till det är tragiskt nog borta. Hur jag löste det? Det var så det började, som jag ju tidigare skrivit om här i bloggen - jag köpte RE3 till dator. När jag sedan år 2008 köpte mitt Wii för de pengar jag fick från det årets sommarjobb köpte jag på mig spelen på GameCube. Och vips så hade jag mig en liten samling.

Jag har märkt att jag förvirrat mig själv extremt mycket. Onödigt mycket. I "Hur allting började~ (del 2)" skrev jag att jag fick hem det första REspelet år 2009, vilket ju inte stämmer alls. Det var den 12e maj 2008 som det spelet hittade hem till mig. Det jobbiga med det är att det mesta som står i de två "Hur allting började"-inläggen troligtvis måste byta årtal. Förstår inte hur detta hänt eftersom mitt Wii är en bra utgångspunkt då jag vet att det var det året jag köpte det som jag hade försökt mig på RE3 på pc för första gången. Oj oj oj, inte lätt att hålla koll på allting direkt, hehe.

Tro mig, skulle man någon gång kunna gå tillbaka i tiden - endast som åskådare utan att kunna ändra någonting så klart (tänk Click) - skulle jag utan tvekan ta reda på exakt när lilla jag kom i kontakt med RE för första gången. Och för att kunna hålla koll på när jag fick alla de spelen som förvirrar mig med sina nummer. Min Resident Evil-samling är trots allt otroligt viktig för mig. Fast det gäller mina andra spel också, så klart.






Mitt REoriginal <3
Nummer i min samling? Så långt bak har jag inte kommit än. Känns lite som släktforskning det här, hehe =D

 


Porslinis <3
Visst är han väl fin? =D

Följ mig på:

Twitter | Instagram |




Hej! Jag heter Emelie. I den här bloggen skriver jag en hel del om tv-spel, men det blir ibland annat också!


RSS 2.0